❝Det å gå i terapi er som å være et lite barn og samtidig bli nødt til å oppdra seg selv❞

Standard

– Line K Dahle,
utgitt i ‘grenseoverganger’ 1999

Endelig har bøkene jeg bestillte fra Psykopp, funnet sin vei til min postkasse, inn i mine hender, og inn i mitt hjerte. En utmerket samling tekster,og bilder som utrykker sterke følelser og tanker. Med hensyn til psykopp og de individuelle forfatterene, kan jeg ikke dele alt, men jeg kan ikke motstå trangen til å dele noen enkelte. Bestill boken, det er absolutt verdt alle pengene!! den er på tilbud på psykopp sin side nå, til 25kr

Mellom

Mellom død og liv
mellom dur og moll
mellom surt og søtt
mellom kjærtegn og vold

mellom vantro og tro
mellom visdom og dårskap
mellom latter og gråt
mellom gudommelighet og faenskap

mellom svart og hvitt
mellom hav og land
mellom tif og rom
mellom regnskog og sand

mellom død og liv
mellom…
mellom der et sted,
fins jeg

– Bjørn Sverre Birkeland,
utgitt i ‘innen-i-fra’ Psykopps utvalgte,1997

Gid noen tok meg med til en elv
hvor sorg og savn kunne druknes.
Gid noen fant et tau
som angsten og fortvilelsen kunne kveles med.
Gid noen gav meg en fugl
som jeg kunne fly av gårde på
– fra alt jeg ikke makter.
Bli borte i horisonten
og begynne på nytt…

– Heidi Harildstad,
utgitt i ‘innen-i-fra’ Psykopps utvalgte,1997

Bølger som brøyter
furer i fjell
kan åpne veier
til et nytt selv

Så er det gjort
Så er du gått
Og timene som jeg fryktet slik
er gjennomlevd og overstått
Og det skal komme nye år
Og vi skal sakte se,
og glemme.
Som skorper gror i friske sår
Som spindelvev i gamle hus
barmhjertlig tiden spinner slør
fra oss til fordums skjebnetime.
Vær varsom,
vern det slør fra vind!
Det bærer i seg håp om helse.
For du er borte,alt er dødt
kun dråper taler nå om frelse.

– Wigdis Nilsen,
utgitt i ‘innen-i-fra’ Psykopps utvalgte,1997 

Min kjempende venn

Langsomt smyger kulda seg inn på oss
finner vei innenfor klær
legger seg utenpå en naken og ubeskyttet sjel

Mørket tetner til rundt hver og en
et lite øyeblikk er det
som om vi er alene
overlatt til å kjempe
mot angsten og ubehaget
som vil stjele vår sjel

Snøen dekker til alle de tanker og ord
vi helst ønsket aldri var født
Vi søker søvnen og flukten
men sårene vi bærer med oss
Det blør fortsatt

De som sier
at smerten fosvinner av seg selv
at veien tilbake er åpen og lett tilgjengelig
De lyver

Kulda, mørket og snøen
kjennes både mot hud
og mot sjel

Min venn:
Disse sår er ikke de enete du eier
Jeg har funnet noen nedsnødde roser
som fortsatt bærer i seg
drømmen
om
sommer

– Anders Skogrand,
utgitt i ‘innen-i-fra’ Psykopps utvalgte,1997

Alene

Å være alene betyr
ikke at man må
være ensom.
Alene, stillhet
tanken rundt ditt sinn.
Tanken kan spille fritt.
Ta fri fra inntrykk
fra andre.
En egen hinne av
trygghet, varme
og godt.

– Nina Tagesen,
utgitt i ‘innen-i-fra’ Psykopps utvalgte,1997


Dette er den andre boken jeg bestilte, og den falt virkelig i smak….tekster av ypperste særklasse!
Boken er skrevet på svensk,og norsk, og man får et innblikk innen for psykoterapiens verden.
Man får en fot innen for passienter, og teraputers tankegang innen psykoterapiens verden.
Bestill boken i dag, på psykopp sin nettside. Boken er på tilbud til 25kr, og er absolut verdt alle pengen, inkludert portoen 🙂

Håp og tro

Mister jeg troen
da mister jeg mye

Men mister jeg håpet
– da mister jeg alt

– Line K Dahle,
utgitt i ‘grenseoverganger’ 1999

Nær jul

To dager før jul
framsies en julebønn
på Angstsentralen:

Må håpets stjerne tennes
ikke bare for tillitfulle sjeler
men også for alle
som, tidlig sveket,
lever uten håp.

Ære være
ikke bare Gud i det høyeste
men også Livets Ånd i oss alle,
selv de levende døde.

Fred på jorden,
ikke bare blandt mennesker som har Guds velbehag,
men også blandt dem,
som har fått Livet til fiende.

Og må
i denne midnattsmørke tid for blot og bedring
Særrime gjenoppstå hver morgen,
for å mette de sultne:
ikke bare kjempene i Vallhall
men også alle oss midtvintersblotende nordboere
på hele kloden

Og må endelig alle nisser
få fred og ro
så de kan holde seg på loftet.

– Gustaf Berglund,
utgitt i ‘grenseoverganger’ 1999 

Stemplet

Med usynlig blekk
har de stemplet
diagnosen
på min panne

Det føles godt
fordi jeg endelig
har fått et svar på
hvorfor
jeg har følt meg halvgal
det meste av livet

men skremmende
fordi jeg er redd for
at jeg alltid
må leve med den

og vanskelig
fordi jeg ikke finner ut av
om diagnosen
bare er en liten del
av det som er meg

eller
om det faktisk tvert imot
er jeg som reduseres
til en liten del av den

– Line K Dahle,
utgitt i ‘grenseoverganger’ 1999

Halv fem

Når klokken blir halv fem
om høsten
kan jeg legge bort journalene
sette meg på sykkelen
og trille hjem i duggregnet
med magenervene fylt
av motoverføringer
og terapeutisk utilstrekkelighet.

Ørene verker
av å ha lyttet hele dagen
og den empatiske forståelsesevnen
er lik null
på grunn av melkesyreoverskudd
i sjelsmuskulaturen.

Noen minutter senere
får jeg et sterkt ønske
om å be mine nærmeste dra til helvete

Neste morgen
når klokken er åtte
skal jeg være nysgjerrig og empatisk
igjen
og igjen
og igjen
og igjen…

Møter som ikke finner sted

De møtene som ikke finner sted
er nok de vanskeligste.

Å høre mennesker fortelle
om sine selvmordsplaner,
hørselhallusinasjoner,
vemmelse overfor seg selv,
indre tomhet
eller lammende angst
behøver ikke være spesielt nedbrytende.

Iallfall ikke i forhold til
det å vente på en ny pasient
som ikke kommer.

Slike ganger blir jeg forvirret
og urolig.

Var det ikke så viktig?
Har det ordnet seg?
Eller tvert imot?

Ringer. Ikke noe svar.

Har hun glemt tiden,fordi
hun føler seg bedre?
Eller kan det være meg
hun ikke vil treffe?
Eller har hun tatt livet av seg
istedenfor å komme?

Møtene som ikke finner sted.
Heller ikke tid.

– Gustaf Berglund,
utgitt i ‘grenseoverganger’ 1999

Nå avslutter jeg dette inlegget, med to sanger 🙂
Den første er inspirert av gårsdagens ‘Skal Vi Danse’ 🙂

 

 

 


Legg igjen en kommentar

